Ambulan's Blog

Di Sini Bermulanya Ambulan Anda

Program Penyeliaan Di Jerantut Dan Ulu Tembeling

Pada 22 September 2010 saya bersama Pakar Kesihatan Keluarga U54 Dr Iskandar Firzada dan PPP29 Fizi dari Klinik Kesihatan Pekan memulakan perjalanan menuju ke Klinik Kesihatan Jerantut dan Klinik Kesihatan Kuala Tahan. Kami semua tiba di Klinik Kesihatan Jerantut lebih kurang jam 10.30 pagi. Tugas pun penyeliaan dimulakan bagi memantau Jururawat Masyarakat terpilih. Selepas makan tengahari, perjalanan dimulakan ke Klinik Kesihatan Kuala Tahan. Kami tiba di Klinik Kuala Tahan pada jam 2.30 petang. Sewaktu sewaktu penyeliaan dijalankan, saya meluangkan masa bagi bersembang bual beberapa kakitangan di Klinik Kesihatan Kuala Tahan. Antara isu yang disembangkan adalah bagaimana perjalanan kami esok hari dengan menaiki bot untuk menuju ke 3 buah Klinik Desa iaitu di Kg Pagi, Kuala Sat dan Kg Mat Daling. Saya dimaklumkan bahawa perjalanan untuk menuju ke KD Mat Daling lebih kurang 4 jam jika keadaan air sungai besar, jika air cetek maka perjalanan akan berlarutan sehingga ke 6-8 jam.  Selesai segala urusan berkaitan di Klinik Kesihatan Kuala Tahan, kami terus menuju ke Woodland  Resort bagi berehat secukupnya sebelum perjalanan kami esok yang pastinya akan benar-benar mencabar.

Sarapan pagi kami adalah di resort, namun agak menarik dengan menu nasi dagang yang disediakan. Jarang sekali menjamu selera di hotel atau resort dengan nasi dagang. Lebih kurang ham 8.00 pagi kami semua tiba di jeti Kuala Kuala Tahan. Namun bot yang bakal kami naiki menghadapi sedikit masalah. Ini kerana bot tersadai di darat kerana masalah air surut, terpaksalah kami beramai ramai mengeluarkan kudrat untuk menolak kembali ke dalam sungai. Segala barang dan beg telah dimasukkan ke dalam bot, namun perjalanan masih belum dapat dimulakan. Kami perlu menanti  kakitangan dari PKD Jerantut yang akan memulakan berjalanan bersama kami menuju ke Kg Bantal. Perancangan asal adalah perjalanan akan dimulakan jam 8.00 pagi, namun sejam telah berlalu dan bayang mereka tidak kelihatan. Adakah sesuatu telah menimpa mereka? Akhirnya jam 9.17 minit pagi, barulah mereka semua tiba. Rupa-rupanya mereka terlewat angkara pokok petai yang tumbang di tengah perjalanan. Setelah meletakkan segala barang keperluan ke dalam bot maka pada jam 9.25 pagi maka perjalanan bot kami pun dimulakan.

Pada jam 12.16 tengahari kami pun tiba di Kg Bantal dengan selamatnya. Perkara pertama yang saya buat adalah mengeluarkan handphone,Menarik sekali ini kerana hanya penguna talian Maxis mendapat liputan. Maka seronok sungguh, ini kerana hanya saya seorang yang mengunakan Maxis. Dr Iskandar dan PPP Fizi mengunakan celcom, maka terpaksalah melihat skrin handphone tertulis No Coverage. Kami dimaklumkan oleh Botman bahawa setiap kampung yg kami tuju ada didirikan menara Maxis. Nampaknya kemudahan telefon di sini agak bagus.

Pasukan dari PKD Jerantut akan bermalam di KK Kg Bantal. Namun kami perlu turun untuk menaiki bot yang lebih kecil untuk perjalanan ke Klinik Desa Mat Daling. Perjalanan kami dimulakan semula lebih kurang 10 minit setelah tiba di Klinik Kesihatan Kg Bantal. Kami di jeti Kg Mat Daling jam 1.06 petang dan terus menuju ke Klinik Desa Mat Daling. Kami perlu berjalan kaki melalui kawasan sekolah untuk tiba di lokasi Klinik Desa.  Lebih kurang pukul 2.00 petang kami memulakan semula perjalanan menuju ke kg Bantal, sebelum itu kami dihadiahkan dengan buah rampai dan buah duku oleh jurawat masyarakat Klinik Desa Mat Daling. Perjalanan kami menuju ke Kg Bantal lebih mudah dan laju ini kerana hanya menuju ke hilir. Lebih kurang 25 minit masa yang diperlukan oleh tiba ke kg bantal berbanding 40 minit sewaktu mudik ke hulu bagi perjalanan yang sama.

Pada jam 3 petang kami tiba di Kg Kuala Sat, di sini tiada jeti dan terpaksalah kami semua turun terus ke dalam sungai. Jarak Klinik Desa lebih kurang 700 meter dari tebing sungai dan terpaksalah kami berjalan kaki. Sewaktu di Klinik Desa Kuala Sat, hujan turun dengan lebatnya . Maka saya meluangkan masa untuk ber SMS dengan isteri di rumah sementara menunggu hujan yang lebat agar reda sedikit. Sebaik sahaja hujan renyai-renyai perjalanan terus dimulakanmenuju ke Kg Pagi. Kami tiba di Klinik Desa Kg Pagi pada jam 5.30 petang. Nampaknya tiada papan tanda arah Klinik Desa di kawasan jeti, saya terpaksa  bertanya pada beberapa org anak kecil di sini arah klinik desa. Boleh tahan jugak jauhnya perjalanan kaki untuk menuju ke klinik desa, dan perlu mendaki bukit untuk tiba di depan Klinik Desa Kg Pagi. Di sini kami bertiga tumpang untuk solat khasar jamak takhir zohor dan asar sebaik sahaja tugas penyeliaan selesai. Tepat jam 6.40 petang kami semua menaiki bot dan mula bergerak meninggalkan jeti Kg Pagi. Lebih kurang jam 7.20 petang kami selamat tiba di jeti Kuala Tahan. Perkara pertama yang kami semua buat adalah mencari makanan, ini kerana tiada sebarang makanan yang masuk ke perut selepas sarapan pagi tadi. Selesai makan malam, kami terus menuju ke resort bagi berehat untuk perjalanan pulang ke kuantan esok hari.

Dr Iskandar, PPP Fizi dan saya benar-benar mengkagumi kakitangan kesihatan yang bertugas di pendalaman terutama Jururawat Masyarakat di KD Mat Daling, KD Kuala Sat dan KD Kg Pagi. Penghargaan jugak buat PPP, SN, JM, PPK di KK Kg Bantal dan KK Kuala Tahan. Terima kasih yang tak terhingga kepada PRA serta Pemandu Bot (Botman) di KK Kuala Tahan dan KK Kg Bantal. Namun anugerah dan pujian patut diberikan lebih buat PRA PKD jerantut, PRA KK Kg Bantal yang sanggup mengemudi bot walaupun mereka bukannya botman sebenar. Ini kerana botman sebenar masih lagi dalam pembelajaran lokasi sg tembeling yg agak lain dari yang lain dan rumit sedikit. Buat saya secara peribadi, mereka yang bertugas dipendalaman perlulah diberikan elaun yang lebih banyak lagi dari sekarang, dan penilaian SKT yang tinggi markahnya bagus untuk mereka semua. Dan rasanya tidak salah kalau mereka diberikan peluang untuk diberikan “cemerlang” lebih kerap daripada kakitangan yang lain.

27 September 2010 - Posted by | Coretan | , , , , ,

1 Komen »

1. Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to produce a good article… but what can I say… I hdsitate a whole
    lot and never seem to get nearrly anything done.

Komen oleh virginiavino.net | 24 November 2014

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )